Outboundin 12 Elintärkeää Ulottuvuutta – osa yhdeksän: Puhelun päättäminen

Outboundin 12 Elintärkeää Ulottuvuutta – osa yhdeksän: Puhelun päättäminen

“Jos et kysy, niin vastaus on aina ei.”
– Lauri Kannas

Päättäminen on se tärkein osio puhelusta, silloin kuulija herkistyy ja havaitsee kaiken varmuuden tai epävarmuuden sinusta. Näin ainakin itse toimin. Jos et pysty olemaan 100% varma sillä hetkellä, kun lähdet kysymään tapaamista, olet heikoilla. Se on eniten raastava tilanne puheluiden aikana ja sitä kannattaa harjoitella ja paljon. Jos olet alkuvaiheessa uraa tai sinulla on uusi projekti, niin erittäin todennäköisesti pulssi nousee korkealle, kädet voi alkaa tärisemään ja hikoilemaan.

Itse kuvittelen päässäni puhelun päättämisen yhteydessä, että minulla on henkinen yliote henkilöön kenelle soitan. Jos minusta tuntuu etten ole hereillä, niin puristan nyrkkiä yhteen tai muuten jännitän lihaksia. Ajattelen, että olen äärimmäisen arvokas henkilö ja asiani on kuulijalle hyödyllinen. Nostan usein leukaa ylös, hymyilen ja ajattelen olevani ylpeä muutosjohtaja.

Oletan, että vastaanottajalla eli prospektilla on kiire ja, että hän mieluiten ei vaihtaisi jo olemassa olevaa suuntaansa. Ymmärrän sen ja olen asian suhteen empaattinen. Samaan aikaan uskon kuitenkin siihen, että jos hän vaihtaa ajatuksia meidän asiakkaiden asiantuntijoiden kanssa, niin hän tulee hyötymään siitä. Uskon, että meidän asiakas ja asiantuntija myös kaikissa tapauksissa oppii tapaamisessa prospektilta.

Prospektihan voi tapaamisen jälkeen saamiensa ideoiden ja osaamisensa avulla esim. haastaa nykytoimittajia paremmin. Hän voi saada syvällisempää ymmärrystä siitä mitä hän oikeasti tarvitsee. Hän voi ottaa ideat arjessa heti käyttöön, joita hän on poiminut tapaamisesta. Häntä voidaan muistuttaa jostain asiasta, jonka hän oli unohtanut hyödyntää.

Todennäköisyys, että kuulija vastaa ei kiitos ensimmäisen kerran kysymisen jälkeen on karkeasti 90%. Hatusta heitetty luku – onko sinulla faktaa?

Ennakoi ja mieti miten sinä pääset uudestaan päättämään puhelua.

Tässä yksi esimerkki miten voi pyytää tapaamista:

Ehdotan tunnin tapaamista ennen kesälomia meidän asiantuntijan kanssa, koska uskomme vahvasti, että teitä kiinnostaa vaihtaa ajatuksia tähän aiheeseen liittyen.

Mielellään kuullaan myös sinun ajatuksia aiheesta.

Miten sinä päätät puhelun?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *