Outboundin 12 Elintärkeää Ulottuvuutta - osa kahdeksan: Soittotarina

Outboundin 12 Elintärkeää Ulottuvuutta – osa kahdeksan: Soittotarina

Soittotarina, skripti, spiikki – rakkaalla asialla on monta nimeä.

Soittotarinaa voidaan käsitellä monesta eri näkökulmasta. Yleisellä tasolla tarinan pitää olla rakenteeltaan hyvä, kirkas ja selkokielinen. Jos toinen ei ymmärrä mistä sinä puhut laskee hänen mielenkiintonsa nopeasti nollaan.

Miksi minä vakuuttuisin sinusta myyjänä, jos et osaa puhelimessa lyhyesti kertoa miksi minun kannattaa käyttää aikaani tähän keskusteluun puhumattakaan tapaamisesta?

Tarina ei saa olla liian yleisluonteinen. Moni kuulija aistii heti, että esität asiasi samalla tavalla jokaiselle kenelle soitat. Sitä ei kuitenkaan kukaan varmastikaan halua. Jokainen meistä haluaa ajatella, että meihin otetaan yhteyttä, koska joku on päätynyt siihen tehdyn taustatyön pohjalta. Tarinan pitää siis olla mahdollisimman konkreettinen ja henkilökohtainen. Viittaa ehdottomasti tarinassa tehtyyn taustatyöhön. Haasteena tässä tietysti on se, että taustatyöhön voi käyttää liian paljon aikaa. Tähän ei varmasti löydy mitään täysin oikeaa tai väärää vastausta. Tee, niin kuin sinulle toimii parhaiten.

Harkitse muutamien lyhyiden kysymysten asettamista tarinaan myös. Näin saat tarinan keskelle vuorovaikutusta ja keräät samalla tärkeää tietoa asiakkaalta.

Tarinan tarkoitus on antaa hyödyllistä tietoa henkilölle ja samalla haastaa häntä vaihtamaan ajatuksia kasvotusten ja syventymään tarjoamiimme hyötyihin juuri hänelle. Silloin kun tarina on vetovoimainen, vakuuttava ja sinä myyjänä rytmität sitä selkeästi artikuloiden saat varmasti ikimuistoisia keskusteluja aikaan.

Tässä esimerkki yksinkertaisesta tarinan rakenteesta mitä joissakin tapauksissa käyttäneet (tässä on siis mukana avaus ja päättäminen myös):

  1. Pyydä lupa
  2. Lyhyt esittely ja kysymys
  3. Esittely
  4. Hyödyt ja kysymykset
  5. Referenssit
  6. Päätä

Jos kaipaat sparraus apua sinun tarinasi kanssa, niin laita viestiä: jan@ovalcompany.fi tai soita 050-5372411.

Jan Eriksson Ps. muista, että kun muutat tarinassa yhden sanan, niin et ole saanut uudella tarinalla yhtäkään kieltävää vastausta. Pidä lippu korkealla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *