Miten päädyimme iskemään kiinni myyntimahdollisuuksiin?

Miten päädyimme iskemään kiinni myyntimahdollisuuksiin?

Markkinoilla kuohuu. Mediassa kirjoitetaan, että markkinointi on rikki ja otsikot huutavat kylmäsoittamisen kuolemasta. Toinen koulukunta taas väittää, että inboundista saa tikkuja takapuoleen. Selvää on, että myynti ja markkinointi ovat murrosvaiheessa. Inbound on muokannut niin markkinoinnin kuin myynninkin tehtäväkenttää, mutta menestys vaatii useimmiten sekä inbound- että outbound-toimenpiteitä.

Me kaksi myynnin ammattilaista ja yrittäjää pohdimme tahoillamme myynnin ja markkinoinnin murrosta. Olimme vakuuttuneita sekä outboundin että inboundin tarpeellisuudesta, joko yhdessä tai erikseen. Kun tiemme kohtasivat, huomasimme myös ajatustemme osuvan yksiin ja löimme hynttyymme yhteen. Nyt tarjoamme asiakkaillemme inbound- ja outbound- ja asiantuntijapalveluiden lisäksi niiden yhdistelmää – Smartboundia. Siinä myyntitapaamisten sopimisessa hyödynnetään inbound-markkinointitoimenpiteiden prospektointivoima.

Seizing sales opportunities

Mitä me sitten käytännössä teemme? Me työskentelemme tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa ja iskemme kiinni myyntimahdollisuuksiin. – Olemme avoimia ja kokeilunhaluisia, ja asiakkaan tarpeet määrittävät parhaan toimintamallin. Se on prospektointiosaamisemme hyödyntämistä, joskus kylmäsoittoa ja tapaamisten sopimista myyjien kalentereihin, joskus taas arvopohjaista inbound-markkinointia sosiaalisen median verkostossa. Ja joskus asiakkaallemme paras vaihtoehto on kombinaatio edellisistä.

Myös LinkedIn-asiantuntijapalvelut kuuluvat Oval Companyn tarjontaan. Asiakas haluaa ehkä pitää markkinoinnin tai liidien generoinnin omassa hallinnassaan, mutta kampanjat eivät ole tuottaneet toivottuja tuloksia ja uusia ideoita kaivataan kohderyhmäsuunnitteluun, sisällöntuotantoon tai vaikkapa vain mainosten otsikointiin. Yhteinen workshop antaa eväät menestyviin kampanjoihin ja perehdyttää asiakkaan henkilöstön LinkedIn-verkoston tarjoamiin mainos- ja kampanjamahdollisuuksiin.

Outbound tukemaan inbound-toimenpiteitä

Markkinointi on muuttunut helpommin mitattavaan muotoon, ja markkinointi voi vihdoinkin osoittaa toimenpiteittensä tuottaman ROI:n. Samalla inbound-markkinointi liidigenerointeineen on helpottanut myyjän toimenkuvaa. Olemme huomanneet, että enää myyjän ei tarvitsekaan myydä, vaan pikemminkin toimia eräänlaisena konsulenttina yrityksen palveluille ja tuotteille – asiakashan on jo osoittanut kiinnostuksensa lataamalla oppaan ja jättämällä yhteystietonsa. Mitä mieltä olet, viettääkö mukavuudenhaluinen myyjäsi jo liiankin paljon aikaa konttorilla? Kokemustemme mukaan, diilit kuitenkin klousataan asiakaskohtaamisissa, eikä kasvua tehdä vain odottelemalla lämpimien liidien putoamista laariin. Siis inbound vai outbound? Molempi parempi. Ei toisiaan poissulkien, vaan pikemmin toisiaan tukien.

Lauri Kannas on toiminut yrittäjänä vuodesta 2008 lähtien. Kannuksensa hän on hankkinut Trainers’ Housella.

Jan Erikssonin historiaan kuuluu digimarkkinointi myyvistä kotisivuista B2B-liidien generointiin. Yrittäjänä Eriksson on toiminut vuodesta 2006 lähtien. Hän on myös muun muassa Speakersforumin jäsen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *